Ma - Vr : 8u30 > 18u30. Gesloten : dinsdag- & zaterdagnamiddag


  Contact : Tel. 09/230 91 25 - Brusselsesteenweg 713, Gentbrugge

FAQs

Op onze ‘Frequently Asked Questions’-pagina trachten wij veel van de meest voorkomende vragen van een correct antwoord te voorzien. Indien u uw vraag of antwoord niet meteen terug kan vinden, dan kan u ons steeds contacteren. Wij helpen u ook graag verder via e-mail of telefoon! Maar u bent natuurlijk ook steeds welkom in onze apotheek. We beschikken tevens over een discrete besprekingshoek, waar u steeds met al uw vragen terecht kunt.

Spaarkaart

Als vaste klant kan u korting sparen. Dit geldt voor alle medicatie dat niet terugbetaald is, cosmetica, babyvoeding en voedingssupplementen. U hoeft uw klantenkaart zelf niet bij de hand te hebben, deze zit geregistreerd in ons systeem! Ook bij aankoop via de webshop komen uw punten op uw spaarkaart! Voor vele cosmetica gamma’s houden wij voor u een aparte spaarkaart bij, zodat u regelmatig een extra attentie of een gratis product ontvangt!

Verbanddozen

Nood aan een compacte EHBO set voor thuis of onderweg, voor de auto, voor de jeugdbeweging, sportvereniging?

Ook voor aanvulling van bestaande EHBO sets kan u bij ons terecht! Verschillende samenstellingen mogelijk op maat van uw zaak of bedrijf. Wij maken graag in overleg met u een vrijblijvende offerte. Mogelijkheid tot levering op vrijdag. Voor medische beroepen, crèches, scholen en bedrijven kunnen wij ook een offerte opmaken voor volume-aankopen. U kan via e-mail de producten die u wenst aan te kopen doorzenden en wij maken voor u vrijblijvend een offerte op.

Checklist thuisapotheek

Wij stellen graag met u uw thuisapotheek samen, aangepast aan uw specifieke noden. Download hier de checklist.

Checklist reisapotheek

Wij stellen graag met u uw reispakket samen, aangepast aan uw bestemming. Download hier de checklist.

Wat doen bij luizen?

Klik hier voor meer informatie over de ‘natkam methode’.

Deze methode is absoluut noodzakelijk voor het detecteren en voorkomen van nieuwe besmettingen! Soms is deze ook voldoende als behandeling. Wanneer er luizen aanwezig zijn, raden wij aan een extra luizenproduct aan te kopen om nog sneller van deze beestjes af te geraken. Soms worden anderen niet gelijktijdig behandeld, en wordt men zo toch opnieuw besmet. Dan zeker is de natkam methode zinvol om een nieuwe herbestemming te voorkomen of opnieuw tijdig te detecteren! Tegenwoordig bestaan er ook producten die preventief beschermen, raadpleeg ons steeds voor advies.

Hoe moet ik een suppo of lavement toedienen?

Klik hier en kies instructie zetpil of klysma.

Hoe smeer ik een juiste hoeveelheid cortisonecreme?

Klik hier en kies instructie smeren corticoïde.

Hoe reinig ik het neusje van de baby met een neusreiniger?

Meer informatie kan u hier vinden.

Hoe spoel ik met fysiologisch water?

  • Voor de baby: klik hier.
  • Voor de volwassene: klik hier.

Aanbrengen van oogdruppels

Klik hier en kies instructie oogdruppels.

Voorzetkamer of Aerochamber – richtlijnen voor gebruik

Klik hier en kies voor aerochamber.

Aerosoltoestel – richtlijnen voor gebruik

Klik hier en kies voor aerosoltherapie.

Inhalatietechnieken voor puffers

Klik hier en kies de voorgeschreven puffer. 

Bewaren van geneesmiddelen

Bewaar uw geneesmiddelen en hun bijsluiter steeds in hun oorspronkelijke verpakking om vergissingen te voorkomen. Wij printen op de verpakking een label voor wie het medicijn is, welke arts het voorschreef, waarvoor het dient, en hoe het moet worden ingenomen.

Geneesmiddelen zijn gevoelig voor licht, warmte en vocht. De meeste geneesmiddelen moeten bewaard worden op een koele, donkere en droge plaats (10 à 20°Celsius). Daarom is de slaapkamer of de kelder (indien niet vochtig) een ideale plaats voor uw medicijnkastje. Plaats uw medicijnkastje nooit in de badkamer!

Raadpleeg de bijsluiter om de juiste bewaarvoorschriften te kennen. Sommige geneesmiddelen zoals vaccins, insulines, zetpillen (suppo’s) moeten in de koelkast bewaard worden. Leg ze bij voorkeur in de deur van de koelkast of onderaan in de koelkast (+/- 5°C). Voorkom zeker dat deze producten tegen het vriesvak aan liggen.

Laat geneesmiddelen niet rondslingeren en hou ze vooral buiten bereik van kinderen. Zet ze daar waar ze niet bij kunnen en liefst in een kastje dat op slot kan. Waarschuw hiervoor ook iedereen aan wie u uw kinderen toevertrouwt: grootouders, babysit, onthaalmoeder,… Leer uw kinderen dat geneesmiddelen geen snoepjes zijn. controleer regelmatig de vervaldatum van de geneesmiddelen en verwijder de producten die vervallen zijn. Raadpleeg onze sorteerwijzer om te weten wat u met vervallen medicatie moet doen.

Medicijnen nodig uit het buitenland?

Sommige medicijnen die in België niet verkrijgbaar zijn mogen ingevoerd worden uit het buitenland. Daarvoor hebben wij een artsenverklaring nodig. Download dit formulier hier.

Discretie en privacy

Is er iets dat u liever niet bespreekt in de aanwezigheid van anderen, maar liever wat discreter? Spreek er ons over aan. In onze privé hoek kan u in alle rust terecht met uw persoonlijke vragen. Deze plaats wordt ook gebruikt om verbanden of steunkousen te passen.

Geneesmiddelen en overgevoeligheidsreacties bij zonlicht

Op dit overzicht vindt u extra informatie.

Is medische informatie op internet wel veilig?

Niet alle websites of forums zijn betrouwbaar! Beperk u tot degelijke websites met betrouwbare, medische informatie.
Op deze websites kan u betrouwbare, medische informatie vinden:

Mag ik medicatie en alcohol combineren?

Sommige medicijnen mag u niet combineren met alcohol! Raadpleeg hier de nodige richtlijnen.

Mag ik rijden met de medicatie die ik inneem?

Sommige  medicijnen beïnvloeden uw rijgedrag of waakzaamheid op de weg! Raadpleeg hier de nodige richtlijnen.

Pillen pletten of breken… Mag het wel?

U wil liever een half tabletje innemen of uw tablet pletten? Sommige medicijnen mag je niet zomaar pletten of breken. Op deze website vindt u de nodige richtlijnen.

Hoe vind ik een apotheek met wachtdienst?

Van 9u tot 22u loopt de dagwacht, welke je kan raadplegen op verschillende manieren:

  • Via de website www.apotheek.be
  • Telefonisch via het nummer 0903/99000 (€1,5/min)
  • Op affiche aan het wachtloket op onze parking

Na 22u bel je het callcenter op het nummer 0903/99000 (€1,5/min) om te weten wie er van wacht is.

Opgelet! Voor elke prestatie gedurende de wachtdiensturen mag uw apotheker een wettelijk bepaald wachtdiensthonorarium aanrekenen.

Wat doe ik met vervallen of niet-gebruikte medicatie?

Geneesmiddelen zijn beperkt houdbaar. Ze kunnen in werkzaamheid achteruitgaan of zelfs van samenstelling veranderen. Controleer regelmatig je huisapotheek. Hierbij is zowel de manier van bewaren als de vervaldatum van belang. Sommige geneesmiddelen zoals oogdruppels- en zalven, siropen, neussprays… zijn slechts beperkt houdbaar. Indien je twijfelt aan de geldigheid of het gebruik van je medicatie, breng ze dan in de originele verpakking mee naar de apotheek en vraag ons om advies.

Hier kan u meer lezen over de richtlijnen omtrent het terugbrengen van vervallen of ongebruikte medicijnen.

Mag ik medicatie kopen via het internet?

Wees op uw hoede voor medicamenten die te koop worden aangeboden via internet. U loopt het risico onaangepaste producten te kopen, bijwerkingen te ondervinden en zelfs uw gezondheid in gevaar te brengen. Hoed u voor beweringen als ‘wetenschappelijk bewezen’, ‘zonder enig risico’, ‘exclusief’, enz.. Wat met de kwaliteit en de eigenschappen van de geneesmiddelen die men u zal bezorgen?

De chemische samenstelling en dosering kunnen aanzienlijk verschillen van land tot land… De bijsluiter is vaak onjuist, onvolledig, onbegrijpelijk of onbestaand. Leveringstermijnen en de omstandigheden waarin het vervoer gebeurt, kunnen de eigenschappen van het geneesmiddel beïnvloeden. Als u een geneesmiddel bestelt dat nagemaakt is of in België verboden is, kan uw pakje aan de douane worden tegengehouden en kan u strafrechtelijk vervolgd worden. U zal uw bestelling dan niet alleen mislopen, maar ook elke kans op terugbetaling. In onze apotheek hoeft u geen schrik te hebben over de oorsprong van onze geneesmiddelen. Al onze aankopen en verkopen zijn traceerbaar via een uniek Aegate systeem met unieke barcode per medicament. Op die manier kunnen wij u veiligheid en kwaliteit garanderen voor elk doosje.

Wat is het belang van een regelmatige controle bij de arts?

Hypertensie, cholesterol, diabetes…het zijn allemaal ziektes die tijdig behandeld moeten worden om complicaties te voorkomen. Dit kan enkel door een regelmatige controle bij uw huisarts. Ook wij nemen graag eens de tijd om met u uitgebreid te praten over uw gezondheid. Welke medicatie neemt u, zijn er recent dingen veranderd, hoe voelt u zich, zijn er punten die u anders zou willen… Heeft u vragen waar u ons graag privé over wil spreken, of heeft u liever eens een uitgebreid rustig gesprek, dan kunnen wij gebruik maken van ons ‘apart hoekje’, waar u alle nodige privacy en tijd krijgt.

Hoe kom ik meer te weten over de juiste innametechniek van medicijnen?

Heeft u problemen bij de innametechniek van uw medicatie, of voelt u zich onzeker of u het wel goed doet, kom langs in de apotheek en we oefenen het samen tot u het onder de knie heeft. Zo is het bij astmamedicatie zeer belangrijk om voor inhalatie goed en langzaam uit te ademen, net zoals men na inhalatie de adem zo lang mogelijk moet inhouden. 50% van de astmapatiënten doet dit onvoldoende waardoor de medicatie onvoldoende effect heeft. Wij checken graag of u de juiste inhalatietechniek toepast. Uw gezondheid hangt er immers van af.

Zijn plantaardige medicijnen veilig?

De verkoop van plantaardige medicijnen in de apotheek garandeert dat ze veilig zijn, en dat ze wel degelijk de bestanddelen bevatten die vermeld zijn op de verpakking. De producten die het APB label vermelden, dragen onze voorkeur. Zij worden niet alleen door de overheid maar ook door onze beroepsvereniging uitvoerig getest. Buiten de apotheek verkochte plantaardige producten hebben jammer genoeg niet die veiligheid. Ook essentiële oliën, zeker bij kinderen, dienen met de juiste voorzichtigheid en de juiste samenstelling gebruikt te worden. Kom gerust langs als u hierover vragen heeft.

Wat is een medicatieschema en waarvoor dient het?

Het nut van een medicatieschema

De meeste fouten bij inname van geneesmiddelen gebeurt bij en na een opname in het ziekenhuis. Daar wordt er immers medicatie soms bijgevoegd of afgebouwd. Maak samen met ons of je huisarts een duidelijk medicatieschema bij een geplande ziekenhuisopname. Daarenboven is een dergelijk schema een handig communicatiemiddel wanneer u onverwachts in het ziekenhuis of bij een arts van wacht terecht komt.

Wij geven graag professioneel advies

Het is onze taak als apotheker om de continuiteit van uw behandeling alsook uw gezondheid goed op te volgen.
Een medicatieschema kan u daarbij helpen. Wij stellen graag, samen met u, een medicatieschema op. Dit gebeurt geheel kosteloos. Wij geven u een blanco schema mee. U kan daarop alles invullen wat u inneemt, ook voedingssupplement en producten zonder voorschrift zoals pijnstillers of maagzuurmedicatie, … noteert u op het schema. Wij controleren dan uw medicatie op correct gebruik, correcte dosering, correct innamemoment, dubbelmedicatie, interacties, … en samen met u bespreken wij dan het meest optimale innameschema.

Samen gaan voor meer transparantie

Neem dit medicatieschema altijd mee bij bezoek aan de huisarts of de specialist. Zo is deze ook volledig op de hoogte van uw medicatie. Stel dat u bewusteloos bent, dan is het des te belangrijk dat men op de spoeddienst op de hoogte is van de medicatie die u neemt. Naar de toekomst zal dit allemaal digitaal gebeuren, maar op dit moment bereiden we ons reeds voor met papieren schema’s.

Opgelet: Laat je huisarts dit medicatieschema bekijken, zo zijn er zeker geen misverstanden. Is er een wijziging? Laat je huisarts op je schema de wijziging aanbrengen. Kom langs en laat het ons weten, zo passen wij uw schema weer aan en blijft deze steeds up to date.

 

Waarom moet ik medicatie nemen?

Er zijn verschillende redenen waarom de arts beslist om medicatie voor te schrijven. Soms is dat duidelijk: er is een infectie of een ontsteking die moet worden behandeld. In die acute gevallen geeft de behandeling snel het gewenste resultaat en is de duur van de inname beperkt. In andere gevallen is er een aandoening die behandeld moet worden op lange termijn. Meestal heeft de patiënt klachten en geeft de medicatie duidelijk verlichting van de klachten. Omdat de ziekte chronisch is, moeten de medicijnen blijvend worden ingenomen, ook al zijn de klachten verdwenen. Er zijn ook aandoeningen zonder duidelijke klachten, bijvoorbeeld een verhoging van het bloedsuiker- of cholesterolgehalte. In dat geval wordt toch medicatie voorgeschreven. Als de toestand onbehandeld blijft, zal de persoon immers op (middel)lange termijn een medisch probleem ontwikkelen dat niet meer voldoende kan worden behandeld.

Is een huidanalyse pijnlijk en moet ik bepaalde voorzorgen nemen?

Een huidanalyse is niet pijnlijk. We gebruiken pennen met een sensor om de parameters te testen. De pen wordt op de huid gezet en zachtjes aangedrukt. De pennen worden na elke analyse ontsmet. Er zijn geen speciale voorzorgen nodig.

Wat is een haaranalyse precies?

Tijdens een haaranalyse gebruiken we een meettoestel om de hoofdhuid en het haar van wortel tot schacht te bekijken. Met een camera zien we de haren en de wortel 1000x vergroot zodat de conditie van het haar en hoofdhuid duidelijk zichtbaar wordt. Zo kunnen we een gepaste oplossing voorstellen voor eventuele problemen.